Hun Ontfermer zal ze leiden
Jesaja 49: 10

Verslag van de mooie reis naar Berlijn

Eindelijk was het dan zover, 24 september 2018. Er is een lange voorbereiding aan vooraf gegaan en dat was ook wel te merken. Het was voortreffelijk, er is niets mis gegaan. We moesten al vroeg op want de bus zou om kwart over zeven bij de kerk in Veessen zijn. Er kwam een hele mooie bus van de firma Scheepers, er konden wel 50 personen in; wij waren maar met 24 personen dus voor iedereen een dubbele plek. En toch kropen we dicht bij elkaar wat wel zo gezellig was.

Iedereen was op tijd zodat we om half acht konden vertrekken. We werden bijna door 'heel Veessen' uitgezwaaid in de vorm van Mia en Harm. Het is een reis bijna 700 km en de chauffeur mocht niet is 1x doorrijden. We moesten twee maal stoppen onderweg wat voor iedereen natuurlijk goed was. Op de heenweg geen oponthoud gehad zodat we om drie uur in Berlijn waren.

Onze chauffeur was al wel 40 maal in Berlijn geweest zodat hij heel veel kon vertellen en, zoals we later ook wel merkten, wist hij in een stad van 3.000.000 inwoners heel goed de weg. Onderweg zijn we ook gestopt bij de grens van west- en het oude oost-Duitsland. Wat een controle werd daar gehouden. Henk kon er goed over meepraten want hij had vroeger, toen er nog 'twee Duitslanden' waren, in Berlijn gewerkt en moest er toen wekelijks door. Na die 180 km weg die vroeger dus door oost-Duitsland liep kwamen we in Berlijn aan. We  reden door heel veel straten zodat we een indruk konden krijgen van hoe de grens er vroeger uitgezien had. Er werden toen ook veel huizen gesloopt om een vrije zone van ongeveer 70 meter te krijgen.

We werden afgezet bij de kerk die als een gedenkteken is blijven staan; geschonden als die was met de kogelgaten er nog in en de schade door de vele bombardementen. Wel was ernaast een nieuwe kerk gebouwd, van buiten een gewone kerk maar binnen keek je je ogen uit. De ramen waren helemaal blauw doorschijnend. Daar was ook de plek waar twee jaar geleden de aanslag was geweest met de vrachtwagen en er zoveel doden waren.

Het was tijd om naar ons hotel te gaan in Oranienburg, 30 km buiten Berlijn. We waren ruim op tijd, even opfrissen en om 7 uur aan de maaltijd, daarna wandelen of aan de bar en toen naar bed.

Dinsdag op tijd wakker, de bus vertrok om 9 uur. We gingen eerst naar het huis van Bonhoeffer, waar zijn ouders hadden gewoond en hijzelf veel tijd had doorgebracht. Onze chauffeur was daar zelf nog nooit geweest dus voor hem ook weer iets nieuws. Onze reis stond ook in het teken van Bonhoeffer, dus dit bezoek hoorde er zeker bij. Je komt zelf zo ook veel meer onder de indruk van hoe het was en wat hij heeft meegemaakt. Hij kwam tegen de Duitsers in opstand en heeft zelf nog meegedaan met een aanslag op Hitler, hij is gevangen gezet en 11 dagen voor de bevrijding door de Duitsers gedood.

Om twaalf uur waren we bij Bahnhof Grunewald. Daar lagen de rails nog waar alle Joden van Berlijn op de trein werden gezet om naar de gaskamers te worden vervoerd. Op ijzeren platen stonden de data en het aantal mensen die werden afgevoerd. Vreselijk, echt, je wordt er stil van, zoveel verdriet en pijn.

Na de lunch hebben we een stadstour gemaakt. Er was een gids bij, een Belg (Bart heette hij), die al vanaf 1989 in Berlijn woonde, een vlotte prater. In zijn jonge jaren had hij nog bij de tv gewerkt. Onze chauffeur kon zo ondertussen alle aandacht bij de weg houden. Wat een drukte, maar het moet gezegd, we hebben geen enkele keer vast gestaan. Al reden we vaak wel van stoplicht naar stoplicht -maar die stonden maar kort op rood- viel ons op. We zijn bij de muur geweest op meerdere plekken. We zagen foto's van alle mensen die gedood waren bij het proberen naar het westen te vluchten. Wat opviel er waren zoveel jonge mensen bij waren van tussen 20 en 35 jaar; ze zochten een betere toekomst. Nu zijn er ook zoveel jonge mensen die proberen Europa binnen te komen. Na 2,5 uur nam hij afscheid van ons. Hoe meer je hoort, hoe meer je vergeet -heb ik ook een beetje last van- maar er was met hem afgesproken dat hij vrijdags weer onze gids zou zijn.

Woensdagmorgen zijn we eerst naar het kamp Sachsenhausen gegaan. Dit ligt vlak bij ons hotel, 10 minuten rijden. Het was een groot kamp, ook een doorvoerkamp. Ook daar werden heel veel mensen gedood en als je ziet op wat voor een manier...hoe bedenken mensen dat. Laten we daar maar niet meer over praten. De barakken waren bijna allemaal opgeruimd maar wat een ruimte. Aan de ene kant moet ik toegeven dat het ook moedig was van de Duitsers om na de oorlog deze kampen als gedenkplaatsen te maken; zo worden ze er zelf ook aan herinnerd wat voor gruweldaden ze hebben gedaan.

Daarna terug naar Oranienburg, even rondkijken en om 1 uur warm eten. Voor 's middags stond een rondrit op het programma: door Checkpoint Charlie, Holocaust gedenkplaats, De Reichstag aan de buitenzijde want de Turkse premier Erdogan zou op bezoek komen en daarom waren er gebouwen en wegen afgesloten. Wat een beveiliging om 1 persoon (wij zijn toch veel belangrijker!). We kregen tijd om een broodje te eten en konden genieten van een prachtige lichtshow, overdekt tussen heel hoge gebouwen. Het was donker geworden, wat ook de bedoeling was want er stond nog een stadsrit op het programma door de verlichte straten van Berlijn; in één woord prachtig! Terug naar het hotel, 10 uur de tijd om te rusten want het was een mooie maar wel een vermoeiende dag,

Donderdag weer vroeg wandelen door Berlijn, hofjes bekijken, de Dom van Berlijn bekeken van buiten en van binnen, om twaalf uur een korte kerkdienst bijgewoond. Wat een mooie kerk, allemaal na de oorlog weer in de oude staat hersteld maar het lijkt wel heel oud. Blij dat ik daar geen Kerkrentmeester ben... In de middag was het tijd voor een rondvaart over de Spree, toevallig was de naam van de boot 'De vliegende Hollander,' twee uur varen, we kregen hier ook onze lunch. Het was genieten, wat een rust en wat was het lekker weer: 22 graden en volop zon.

Je zag Berlijn ook van de andere kant. Er was nog tijd om de duurste winkel van Berlijn te bezoeken, Ka De We, 6 verdiepingen en niets goedkoop, b.v schoenen € 600, jas € 2.000. Drie dames hadden hun man goed beet, ze hadden een tas gevraagd èn gekregen, deden hun eigen jas erin en kwamen zo buiten waar hun mannen al lang stonden te wachten. Zie je het al voor je, als je geliefde uit deze winkel komt met een gevulde tas. Later kon er wel hartelijk om gelachen worden. Naar het hotel om te eten en daarna zijn we allemaal naar de Griek gegaan als afsluiting van de laatste dag. Heel veel ijs, ontzettend gezellig, tijd om te slapen, want vrijdag zouden we om 8 uur vertrekken.

Vrijdag naar huis, maar eerst naar Postdam net buiten Berlijn, veel water en voor de Berlijners was het daar heerlijk toeven. Daar stond ook de paleizen van de keizerlijke familie. Er was 78 km aan wandelpaden, 3 grote paleizen, 2000 beelden, wat een weelde. Maar heeft het iets te maken met gelukkig zijn vroegen we ons af. We zijn blij dat we het gezien hebben maar wat een contrast tussen arm en rijk. Gelukkig mag nu wel iedereen gratis komen kijken. Onze chauffeur moest nu eerst 3 kwartier rusten voordat we naar huis konden rijden, dus nog even tijd voor koffie en om de kerk in Postdam te bekijken.

Onderweg naar Nederland hebben we nog anderhalf uur in de file gestaan, in Nederland kregen we een andere chauffeur. We namen met dank afscheid van onze Arie, wat wist hij veel en wat heeft hij geholpen met de dagindeling. Nog een uurtje en we waren in Veessen, er stond een heerlijke maaltijd op ons te wachten, Chinees. Om 10 uur was het tijd om echt naar huis te gaan, na iedereen bedankt te hebben die deze week zo goed voor ons hebben gezorgd. Nogmaals hartelijk bedankt en beste lezer, ga de volgende keer ook met ons mee.